Zdrowie · 26 kwietnia 2022

Witamina C

Witamina C

Czy witamina C podnosi odporność organizmu? W dzisiejszych czasach szczególnie ważne jest dbanie o wzmacnianie odporności. Odpowiednia odporność pomaga ochronić się przed infekcjami, a jej budowanie jest długotrwałe i skomplikowane. Trzeba też systematycznie wspierać układ odpornościowy. Powszechnie uważane jest, iż witamina C podnosi odporność organizmu. W niniejszym artykule odpowiadamy na pytanie, czy witamina C wzmacnia organizm i chroni przed infekcjami. Zachęcamy do zapoznania się z jego treścią i rozwiania swoich wątpliwości na ten temat.

Czy witamina C zwiększa odporność?

Witamina C, zwana inaczej kwasem askorbinowym, uczestniczy w procesach biologicznych, które w pewnym stopniu wpływają na odporność organizmu. Korzystne działanie kwasu askorbinowego na odporność przejawia się także wzrostem aktywności krwinek białych, czyli komórek, które biorą udział w zwalczaniu infekcji. Witamina C pobudza przemieszczanie się białych krwinek w kierunku stanu zapalnego – krwinki białe niszczą drobnoustroje chorobotwórcze dzięki licznym enzymom. Ich efektywność i szybkość jest zależna od stanu makrofagów – odżywione przez kwas askorbinowy są w stanie znacznie szybciej pozbywać się infekcji i im zapobiegać.

Kwas askorbinowy wpływa także korzystnie na tworzenie się przeciwciał. Przeciwciała odpowiadają natomiast za wychwytywanie i zwalczanie mikroorganizmów chorobotwórczych. Witamina C jest również bardzo ważnym antyoksydantem. Ten makroelement uczestniczy w wielu procesach enzymatycznych, a w trakcie reakcji odpornościowych powstają spore ilości wolnych rodników. Wolne rodniki uszkadzają zdrowe komórki, a kwas askorbinowy chroni komórki przed wolnymi rodnikami. To jednak nie koniec zalet witaminy C – uczestniczy ona bowiem także w syntezie hormonów np. kortyzolu. Jego zbyt wysoki poziom obniża odporność organizmu.

Problemy z odpornością organizmu a niedobór witaminy C

Niedobory witaminy C w organizmie mogą prowadzić do poważnych konsekwencji, nie tylko do zmniejszonej odporności. Bardzo często zmniejszona odporność powoduje inne choroby. Objawy niedoboru witaminy C to przede wszystkim szybsze męczenie się, większa senność oraz apatia, bóle stawów oraz mięśni, mniejszy apetyt, bardziej sucha skóra, skłonności do powstawania siniaków oraz gorszy nastrój. Jak widać, niedobór witaminy C jest bardzo łatwo pomylić z niedoborem innych witamin, np. niedoborem żelaza czy magnezu.

Witamina C jest makroelementem, który nie gromadzi się w organizmie. To witamina rozpuszczalna w wodzie, której nadmiar jest wydalany z moczem oraz potem. Nadmierna suplementacja witaminy C nie wpłynie na większą odporność. Bardzo ciężko jest ją przedawkować, jednakże jej zbyt duże spożywanie może powodować nudności, wymioty oraz wysypkę skórną. 

Czy warto suplementować witaminę C?

Witamina CWitamina C jest bardzo cenna i warto dbać o jej odpowiedni poziom w organizmie. Warto o to dbać nie tylko z powodu wpływu kwasu askorbinowego na aktywność białych krwinek i ochronę przed infekcjami, ale też z powodu tego, iż witamina C wspiera gojenie ran, bierze udział w syntezie kolagenu, wpływa korzystnie na wygląd skóry, spowalnia procesy starzenia, wzmacnia zęby oraz dziąsła a także zapobiega pękaniu naczyń krwionośnych. Osoby zabiegane bardzo często nie dostarczają odpowiedniego poziomu witaminy C swoim organizmom. W takim wypadku warto zadbać o suplementy zawierające witaminę C. Kwas askorbinowy to witamina, której niedobór jest groźny dla osób w każdym wieku, zarówno dla niemowląt, jak i osób w starszym wieku.

Czy witamina C wpływa na działanie leków?

Nie każdy wie, iż witamina C wpływa na działanie pewnych leków. Badania potwierdziły, iż kwas askorbinowy przyspiesza usuwanie trójpierścieniowych leków antydepresyjnych organizmu. Powinny zatem uważać na to osoby przyjmujące antydepresanty. Ponadto, witamina C przyspiesza wchłanianie żelaza, warto zatem spożywać ją przy przyjmowaniu żelaza. Kwas askorbinowy obniża też skuteczność działania niektórych leków przeciwpsychotycznych i przeciwhistaminowych, a także antybiotyków aminoglikozydowych.

Kobiety, które przyjmują tabletki antykoncepcyjne, powinny również wiedzieć, iż dawka witaminy C w ilości 1000 mg może prowadzić do nawet dwukrotnego zwiększenia poziomu estrogenów we krwi i w efekcie doprowadzić do wystąpienia bądź nasilenia skutków ubocznych. Może dojść do: bólu głowy, nudności, wymiotów, wypadania włosów, wzrostu poziomu cukru we krwi czy obniżenia nastroju. Dlatego zaleca się, aby kobiety które stosują doustną antykoncepcję hormonalną przyjmowały około 100 mg kwasu askorbinowego dziennie. Nie mówi się też często o skutkach niedoboru witaminy C w przypadku stosowania antykoncepcji hormonalnej – nagłe zmniejszenie się poziomu witaminy C w organizmie może prowadzić do obniżania się poziomu estrogenów, a w efekcie spadku ochrony przed zapłodnieniem. Nie należy zapominać, iż najlepszym rozwiązaniem jest przyjmowanie witaminy C wraz z pokarmem np. owocami czy warzywami. Naturalna witamina C jest zdecydowanie najzdrowsza oraz najbezpieczniejsza, a także najlepiej się wchłania.