Ostania aktualizacja 18 października 2022
Sesje zdjęciowe – jak fotograf powinien się do nich przygotować? Zadaniem fotografa jest tworzenie pięknych dzieł sztuki. Dzięki nim klienci będą pielęgnować wspomnienia przez całe życie. Stwórzmy sesję zdjęciową, której nasi klienci nie zapomną tak szybko. Zadbajmy o wrażenia, których nie da się zapomnieć. Dzięki temu będą nas polecać swoim przyjaciołom i rodzinie.
Wspaniałe doświadczenia klienta mogą odróżnić nas skutecznie od innych fotografów, tworzących piękne dzieła sztuki. Często są to małe szczegóły, do których klienci będą się odwoływać.
Wskazówki, przed sesją zdjęciową
Gdy po raz pierwszy otrzymamy wiadomość, e-mail od klienta, zacznijmy szukać małych szczegółów, które możemy uwzględnić w odpowiedzi. W ten sposób usprawniamy swój przepływ pracy. Nie warto tworzyć szablonowych odpowiedzi, ale dostosowywać je do danego klienta.
Jeśli Panna Młoda będzie wspominała miejsce, w którym mają brać ślub lub wesele, uwzględnijmy to w swojej odpowiedzi. Wyślijmy też próbną galerię z miejsca, jeśli ją posiadamy. Drobne szczegóły informują od początku, że nie są tylko po prostu naszymi kolejnymi klientami.
Osobowość
W momencie przybycia klienta, upewnijmy się, że witamy się z nim ciepło. Starajmy się przyjechać wcześnie i ustawić sprzęt. Bądźmy gotowi do pracy, zanim klient jeszcze przyjedzie. Dzięki temu skupimy się na kliencie, a nie na sprzęcie.
Rozmowa z klientami podczas sesji, pozwoli im się zrelaksować. Nie musimy być ekstrawertykami ani królami imprezy, aby rozluźnić klientów. Nawet introwertyczni fotografowie mogą mieć świetne interakcje z klientami. Kluczem do sukcesu jest przygotowanie punktów rozmowy z wyprzedzeniem. Wtedy nie musimy szukać rzeczy, o których możemy rozmawiać.
Wciągajmy klientów do rozmowy i udzielajmy pomocnych wskazówek, by złagodzić nerwy klienta. Wtedy sesje zdjęciowe będą najwyższej jakości. Bądźmy zaangażowani.
Pomocne wskazówki
Jeśli nie fotografujemy profesjonalnych modelek, bardzo prawdopodobne jest to, że nasz klient poczujemy się zdenerwowany i niezręczny przed aparatem. Upewnijmy się, że dajemy mu wystarczająco dużo klientów, aby złagodzić nerwy. Zazwyczaj dobrzy fotografowie modelują pozy i mimiki klientów. Wtedy będą wiedzieć, jak mają wyglądać. Dzięki temu będą się czuć mniej niezręcznie, ponieważ będą wiedzieć, co mają robić. Nie będą też wyglądać dziwnie.
Zachęćmy klientów do pozytywnego wzmocnienia. Rozmawiajmy z nimi jak najwięcej, więc nie zastanawiają się, czy dobrze wyglądają. Sami im powiedzmy, że wspaniale wyglądają i świetnie się zachowują. Wzmocnijmy ich pewność siebie, dzięki prawdziwej życzliwości.
Bądźmy pewni siebie i jasno wyrażajmy polecenia Jeśli nasz głos brzmi niepewnie, gdy dajemy wskazówki, klienci zauważą wahanie. Nie będą też ufać swojemu fotografowi.
Jasno wyrażajmy swoje myśli. Większość naszych klientów nie jest profesjonalnymi modelami. Jeśli podamy im niejasne instrukcje, prawdopodobnie będą całkowicie zdezorientowani. Pokażmy im, co mają robić.
Najlepszym komplementem, jaki możemy otrzymać pod koniec sesji, jest to, gdy usłyszymy od klienta, że bawił się świetnie.
Docenienie
Każdy klient chce się poczuć doceniony i wiedzieć, ile czasu spędził z fotografem. Po każdej sesji, możemy wysłać e-mail z podziękowaniem. Możemy napisać, że świetnie spędzaliśmy z nim czas i doceniasz jego zaangażowanie.
Możemy też zrobić szybką edycję jednego lub dwóch naszych ulubionych zdjęć i opublikujmy, je za zgodą klienta, na swoim profilu w mediach społecznościowych, w ciągu 24 godzin. Daje to natychmiastową satysfakcję klienta i pozwala czerpać korzyści z emocji. Większość klientów pochwali się zdjęciami lub poinformuje o nich swoją rodzinę i znajomych. To jest najłatwiejszy marketing.
Prezentacja
Obecnie istnieje kilka różnych metod dostarczania zdjęć. Niektórzy fotografowie oferują galerię cyfrową, inni fotoalbumy. Niezależnie od modelu biznesowego, ważne jest, aby upewnić się, że zdjęcia są dostarczane w sposób, który nie tylko pasuje do naszej marki, ale także pomaga wyróżnić firmę.
Dalszy kontakt z klientem
Jest to jedna z najważniejszych części nawiązania dobrej relacji z klientem. Gdy czas współpracy dobiega końca, upewnijmy się, że nie poczuje się on zapomniany. My też na pewno nie chcemy, aby klienci o nas zapomnieli.
Jednym z najprostszych sposobów na zrobienie tego, jest poczekanie kilku tygodni po dostarczeniu zdjęć i przesłanie im podziękowań i/lub prezentu. Odręcznie sporządzone notatki i małe podziękowania sprawią, że klienci poczują, że się o nich troszczymy.
Można też śledzić na Facebooku urodziny i rocznice swoich byłych klientów i gratulować. Często fotograf i klienci śledzą się nawzajem w mediach społecznościowych. Możemy od czasu do czasu komentować ich zdjęcia i utrzymywać kontakt. Jeśli będziemy stale obecni, nie zapomną nas. Jeśli ktoś zapyta ich o dobrego fotografa, od razu sobie przypomną o nas.
Pielęgnowanie klientów z klientami
Tworzenie pozytywnego doświadczenia u klientów nie następuje z dnia na dzień. Potrzeba czasu, aby zaprojektować przepływ pracy i system, który pasuje nam i naszej firmie. Pamiętajmy, że żaden klient nie jest taki sam i należy być elastycznym i otwartym.