Jak dobrze prowadzić sklep internetowy?

Jak dobrze prowadzić sklep internetowy?

Ostania aktualizacja 18 października 2022

Jak dobrze prowadzić sklep internetowy? Zainteresowanie sklepami internetowymi ciągle rośnie. Nic w tym dziwnego, skoro wraz z rozwojem nowych technologii rośnie też poczucie zaufania do transakcji przez Internet. Jeszcze do niedawna z takiej formy dokonywania zakupów oraz możliwości sprzedaży korzystało niewiele osób. Jakie były tego powody?

Brak możliwości namacalnego sprawdzenia towaru, niepewność wiążąca się z bezpieczeństwem transakcji w sieci czy po prostu konserwatywne podejście – klienci przyzwyczajeni byli do osobistej wizyty w sklepie, naoczne sprawdzenie asortymentu i towaru. Wówczas to zapadała decyzja co, do kupna określonych produktów lub usług. Obecnie sklepy internetowe zyskują na popularności. Rozwój Internetu oraz technologii mobilnej sprawia, że coraz częściej korzystamy ze sklepów internetowych.

Jak dobrze prowadzić sklep internetowy?

Jak dobrze prowadzić sklep internetowy?

Dlaczego sklepy internetowe są coraz bardziej popularne?

Charakteryzują się one wygodną, swobodną i intuicyjną nawigacją po zakładkach, zawierających właściwe produkty oraz posiadaniem certyfikatu zabezpieczeń, który chroni przed włamaniem na nasze konto podczas realizowania płatności. Wraz z upływem czasu przyzwyczailiśmy się do dokonywania zakupów w sieci. Robimy to przede wszystkim ze względu na wygodę i oszczędność czasu. Wszystko to wiąże się z tempem życia, gdyż pracujemy coraz dłużej i  brakuje nam czasu, by pojechać do sklepu na zakupy. Dzięki Internetowi, bez wychodzenia z domu możemy to zrobić w ciągu kilku minut. Ważne jest również to, że jeżeli produkt nie spełnia naszych oczekiwań, ma wady, możemy go odesłać na koszt sprzedawcy.

Gdzie najczęściej prowadzone są sklepy internetowe?

Chyba najpopularniejszą jest platforma handlowa Allegro. O ile sklepy internetowe dbają o klienta i jakość wystawianych towarów, dając uczciwą możliwość sprzedaży i zakupu, o tyle kupując na aukcjach internetowych można trafić na nieuczciwych sprzedawców. Dlatego też, dokonując tego typu zakupów, warto sprawdzić opinie i komentarze na temat użytkownika. Oczywiście, nie można dyskredytować sprzedawcy na podstawie kilku negatywnych opinii. Może też się zdarzyć, że użytkownik z cała masą pozytywów zechce nas oszukać, choć to bardzo rzadka sytuacja. Innym sposobem na prowadzenie sklepów internetowych są platformy e-commerce, na których w łatwy sposób można założyć i prowadzić e-biznes. To na prawdę prosta forma zarządzania sprzedażą internetową. Za comiesięczną opłatę otrzymujemy niezbędne narzędzia pomagające prowadzić sklep. Często w ramach takiej usługi otrzymujemy także wiele dodatków, które pozwalają zoptymalizować działania sprzedażowe i dostosować sklep względem potrzeb klientów. Jednak skuteczne prowadzenie sklepu internetowego nie jest proste. Tutaj raczej nie ma możliwości  dawania komentarzy i opinii o realizacji zamówienia i samym zamówieniu. Duża konkurencja na rynku utrudnia wybicie się z produktami.

Jakich więc zasad należy się trzymać prowadząc sklep internetowy?

Przede wszystkim uczciwość. Należy rzetelnie i dokładnie opisywać produkty. Niestety zdarza się, że sprzedawcy prezentują sprzedawane przedmioty jako najlepsze na świecie, nie do zastąpienia, ukrywają ich wady. Nawet, gdy klient zwróci taki produkt i sprzedawca odda mu pieniądze, opinia „pójdzie świat”. Jest sporo grup, forów, na których opisuje się tzw. buble, a to już jest antyreklama dla sprzedawcy. Druga ważna cecha sprzedawcy to koncentracja na potrzebach klienta. Jeżeli dojdzie do jakiejś wpadki  warto w takiej sytuacji osobiście przeprosić klienta i pokazać mu, że nie zależy nam tylko na zarobionych pieniądzach. Takimi rozwiązaniami mogą być telefon z przeprosinami, wymiana towaru i ewentualnie dorzucenie jakiegoś bonusu, pozwoli to na pewno na poprawę wizerunku sprzedawcy. Nawet, jeżeli taki klient nie wróci ponownie, to pomoże to ustrzec przed krytyką zewnętrzną. Kolejna istotna sprawa to system wymiany opinii. Znaczna ilość sklepów internetowych staje się obustronną platformą komunikacyjną, dlatego dobrze by było, aby klienci mieli miejsce na pozostawienie komentarza, to sprawi, że wzrośnie zaufanie w stosunku do sprzedawcy w  oczach nowych odwiedzających, gdyż będą mogli przed zakupem przeczytać opinie o sklepie. Mając już sklep internetowy warto pomyśleć o tzw. pozycjonowaniu sklepu internetowego, przecież klienci muszą jakoś trafić akurat tutaj. Jeżeli sprzedawca sprzedaje znaczną ilość zróżnicowanego towaru, to warto zastosować strategię „długiego ogona”. Nie oznacza to, że każdy opis miałby być unikalny. Warto, na przykład sprzedając specjalistyczny sprzęt zwrócić uwagę na to, aby opis zawierał unikalne cechy, nie występujące u konkurencji. Jeżeli sprzedawca ma możliwość warto jest zainwestować w prezentację multimedialną produktów. Interakcja z użytkownikami to jeden z kluczowych elementów, które mogą przekonać do zakupów. Bardzo istotną sprawą jest dostawa, każdy klient chce, aby była szybka. Jeżeli towary są wysyłane regularnie warto podpisać umowę z firmą kurierską. Dla klientów ważny jest stały kontakt ze sprzedawcą, dlatego należy pamiętać prowadząc sklep internetowy o udzielaniu odpowiedzi na pytania klientów. Przyjazny dla kupującego sprzedawca wpływa na wizerunek sklepu internetowego, przyczynia się tym samym do wzrostu liczby dokonywanych zakupów, tworzy się tzw. marketing szeptany.

Ten post dostępny jest także w języku: angielski francuski niemiecki włoski szwedzki duński