Dzieci / Edukacja · 29 stycznia 2019

Mamy muzykalne dziecko!

Mamy muzykalne dziecko!

Ostania aktualizacja 10 maja 2023

Mamy muzykalne dziecko! W trakcie swojego rozwoju dziecko przejawia wiele zainteresowań, które często rodzice pomagają rozwijać. To może być pragnienie poznania w większym stopniu ptaków, mechaniki samochodów czy zamiłowanie do książek lub instrumentów muzycznych. Zazwyczaj rodzice nie zastanawiają się czy to odpowiedni okres na rozwój nowej pasji, jednak w przypadku muzyki bywa inaczej. Dlaczego? Bo wiąże się z dużą ilością zajęć oraz podjęciem edukacji w szkole o profilu muzycznym. Proces nauki muzyki, jest także skomplikowany i wymagający dla małych dzieci, więc kiedy wybrać się do szkoły?

Przymiarki do szkoły dla muzyka

Nauka w szkole muzycznej to wieloletni proces, w trakcie którego dziecko uczy się przede wszystkim gry na wybranym instrumencie. W tym czasie uczeń może także rozwijać się na innych płaszczyznach (jak śpiew, czy podjęcie nauki gry na drugim instrumencie), co pozytywnie wpływa na jego pasję – muzykę. Nim jednak rodzic podejmie decyzję o wysłaniu dziecka do takiej szkoły warto uwzględnić kilka aspektów, które zostaną poruszone poniżej.

Po pierwsze należy zweryfikować czy przejawiane zainteresowania muzyką lub instrumentami muzycznymi nie są chwilowe, jak to bywa w młodym wieku. Nic dziwnego, każdy poszukuje swojej pasji, dlatego tak często próbuje się wielu rzeczy nim znajdzie właściwe zajęcie wypełniające czas wolny. Jeśli odpowiedź jest twierdząca, a pasja do muzyki nie okazała się chwilowa, warto wziąć również pod uwagę: predyspozycje muzyczne (chodzi tu o wrodzone uwarunkowania osobnicze), wytrzymałość dziecka (do monotonii, bo przecież będzie trzeba powtarzać niektóre utwory wiele razy, a same zajęcia potrafią trwać długo) oraz jego dojrzałość (czy jest wystarczająco samodzielne, aby się odnaleźć w nowym środowisku). Idealną sytuacją jest, gdy maluch umie już czytać i pisać. W sumie wydaje się to niezbędna umiejętność, ponieważ w szkole muzycznej będzie poznawał tajniki kolejnego pisma – nut.

Należy także uwzględnić ilość zajęć dodatkowych, w których uczestniczy już maluch. Każde dodatkowe to nie tylko rozwój młodego człowieka, ale i także jego obciążenie. Wymaga to również sporego zaangażowania ze strony rodziców, którzy muszą dowieźć dziecko na wspomniane zajęcia. Zbyt duża ich ilość może okazać się przytłaczająca, ale i negatywnie wpłynąć na rozwój pasji. Dlatego warto zweryfikować, co sprawia maluchowi najwięcej przyjemności oraz wybrać to, w czym się sprawdza. Istotne jest wsparcie rodziców i rodziny w trakcie rozwoju zainteresowań oraz stałe podtrzymywanie motywacji, aby dziecko nie zniechęciło się do nauki muzyki.

Nauka muzyki w Polsce

Na terenie Polski sześcioletnie dziecko może udać się już do szkoły, która w swojej ofercie ma rozwój i naukę muzyki. Szkoła muzyczna pierwszego stopnia rozpoczyna się pierwszą klasą, co umożliwia równoległą naukę w szkole podstawowej. Wyjątek stanowi szkoła o profilu muzycznym, która jest ogólnokształcąca. Bardzo często rodzice zwlekają z wysłaniem dziecka do takiej szkoły, gdyż chcąc pozwolić w sposób naturalny opanować pisanie i czytanie. Drugim argumentem jest niechęć do przeciążania młodego człowieka ilością obowiązków oraz wymagającą nauką, której jest sporo. Po trzecie adaptacja do nowej rzeczywistości, czyli do warunków jakie narzuca każda szkoła. Ten moment w życiu malucha bywa stresujący, czasem nawet bardzo. Dlatego spora część uczniów trafia do szkoły o profilu muzycznym w wieku około dziesięciu lat, czyli omijają oni dział dziecięcy i trafiają do działu młodzieżowego.

Mamy muzykalne dziecko!

Mamy muzykalne dziecko!

Szkoła muzyczna w Szczecinie wychodzi naprzeciw oczekiwaniom rodziców oraz ich dzieci, dlatego nawet maluchy potrafią się dobrze czuć w trakcie zajęć. Jednak wymaga to sporego zaangażowania ze strony nauczycieli oraz rodziców. Wiadomym jest także, że im dziecko młodsze – tym bardziej chłonne wiedzy, a jego umysł jest jeszcze wyjątkowo plastyczny. Taki młody artysta może sporo zyskać, aczkolwiek wiele zależy od wymienionych powyżej czynników. Dlatego należy rozważyć wszystkie za i przeciw w obu przypadkach.

Odpowiedni moment posłania dziecka do szkoły o profilu muzycznej zapewni rozwój kreatywności i indywidualności. Istotne jest, aby podejść do dziecka z uwzględnieniem jego potrzeb i odłożyć na bok wszelkie konwenanse obecne w otaczającym nas kręgu kulturowym. Niezwykle ważne jest, aby szkoła muzyczna i edukacja w niej sprawiała przyjemność maluchowi. Wiadomym jest, że im szybciej zostanie podjęta nauka gry na fortepianie to wyuczone nawyki będą bardziej naturalne. A to co naturalne dla młodego artysty i człowieka, bardzo często jest znacznie łatwiejsze do opanowania i rozwinięcia w przyszłości.

Chcąc podjąć właściwą decyzję można również wybrać się na kilka lekcji próbnych, które pozwolą zapoznać się dziecku ze specyfiką przyszłej nauki oraz z nowym otoczeniem. Rodzice w tym czasie będą mogli zobaczyć, jak ich pociecha się zachowuje i jak reaguje na zajęcia oferowane przez szkołę o profilu muzycznym. Lekcje próbne pozwolą także określić kierunek przyszłej edukacji, jeśli chodzi o wybór instrumentu muzycznego oraz momentu, w którym warto udać się już do szkoły oferującej naukę muzyki.

Polecamy :

https://www.fao.pl/muzyka-pozytywnie-wplywa-na-rozwoj-dziecka/

https://www.szepto.pl/rodzaje-szkol-muzycznych/

https://www.ain.edu.pl/talent-muzyczny/

 

Ten post dostępny jest także w języku: angielski francuski niemiecki włoski szwedzki duński