Marketing / Usługi · 20 sierpnia 2019

Na czym polega public relations?

Na czym polega public relations?

Ostania aktualizacja 2 września 2023

Na czym polega public relations? Public relations – określenie szeroko znane, jednak czasem zdarza się, że nie do końca potrafimy powiedzieć, czym jest w istocie. Jest to zresztą zadanie niełatwe – istnieje ponad 2 000 definicji pr, co pokazuje, jak szeroka jest to dziedzina komunikacji, szczególnie w XXI w. Agencje pr w Warszawie i w innych miastach mają ręce pełne roboty, nieustannie pracując nad wizerunkami klientów. 

Usługi pr w Warszawie

Na czym polega public relations?

Na czym polega public relations?

Zostańmy w stolicy – działania pr w Warszawie posłużą nam jako przykładowy obraz tego, czym zajmuje się public relations. Wcześniej jednak ogólnie je zdefiniujmy – pod pojęciem pr kryją się zaplanowane i konsekwentnie realizowane działania, mające na celu zbudowanie i utrzymanie pozytywnego wizerunku organizacji i jej relacji z otoczeniem: klientami, pracownikami, firmami współpracującymi, instytucjami i innymi interesariuszami. Krótko mówiąc, działania PR firmy w Warszawie, Polsce czy na świecie mają sprawić, że będzie ona postrzegana pozytywnie, co przyspieszy/pozwoli na realizację celów biznesowych.

Public relations w Warszawie – korzyści

Do korzyści wykorzystywania narzędzi pr i prowadzenia spójnej komunikacji możemy zaliczyć potencjalny wzrost sprzedaży usług lub produktów, pozyskanie nowych partnerów biznesowych lub utrzymanie dobrych relacji z obecnymi, czy zdobycie przychylności społeczności lokalnej i pracowników. Każdy z tych elementów wpływa na poprawę funkcjonowania przedsiębiorstwa, dając nowe możliwości rozwoju. Jednak zanim zaczniemy sięgać po narzędzia public relations, należy się zastanowić, co chcemy osiągnąć – od tego zależy zdefiniowanie obszarów aktywności. Agencja pr w Warszawie, taka jak np. PR Hub, zanim zaproponuje jakiekolwiek działania, powinna doprecyzować, które zagadnienia są dla klienta najważniejsze.

Obszary aktywności public relations

Możemy wyróżnić wiele obszarów działania w ramach public relations. Globalizacja i rozwój internetu, a co za tym idzie portali społecznościowych sprawiły, że dziś pojęcie pr jest jeszcze szersze, dzięki czemu daje też większe możliwości. W ten sposób wyklarował się np. Social pr, zajmujący się komunikacją w social mediach, czy tzw. ePR, dotyczący aktywności w rzeczywistości wirtualnej.

Media relations

Jednak nadal najczęściej kojarzoną aktywnością jest tzw. media relations. W dużym uproszczeniu to nic innego jak utrzymywanie pozytywnych relacji z prasą drukowaną i internetową. Agencja pr owa w Warszawie często zajmuje się prowadzeniem biura prasowego oraz innymi aktywnościami, takimi jak np. konferencja prasowa z udziałem ekspertów, jaką organizowała firma PR Hub dla kilkudziesięciu dziennikarzy przy okazji wprowadzenia nowej linii produktów marki Liebherr. Był to jednocześnie pr produktowy w Warszawie, wspierający działania marketingowe. Po co? Żeby zyskać przychylność prasy, dzięki której działalność organizacji może być potencjalnie szerzej omawiana i znana, tak jak jej produkty i usługi.

Warszawa pr kryzysowy – przykład

Public relations to także komunikacja kryzysowa, w trudnych i często emocjonujących dla interesariuszy zagadnieniach. Pr kryzysowy w Warszawie czy gdziekolwiek indziej na świecie, niezależnie od sprawy, której dotyczy, ma za zadanie obronić interesy organizacji, np. przez zminimalizowanie strat wizerunkowych w obliczu negatywnych opinii w internecie. Przykładem głośnej sytuacji kryzysowej i dobrej reakcji w jej obliczu były zatrucia klientów sieci Green Nero Cafe, związane z salmonellą, zaobserwowane głównie w stolicy. Przeprosiny od prezesa sieci, a także realny kontakt z poszkodowanymi i odszkodowania sprawiły, że firma ostatecznie wyszła z tego obronną ręką.

Program edukacyjny pr

Programy edukacyjne to obszar społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR), który pośrednio lub bezpośrednio wpływa na życie społeczności w rozumieniu lokalnym, krajowym, czy nawet globalnym. Na czym polegają projekty edukacyjne? Przykładowo, agencja PR Hub zajmuje się komunikacją w ramach programu „5 porcji warzyw, owoców lub soku”, promującego stosowanie zbilansowanej diety, opartej na wymienionych w haśle produktach. Firma pijarowa w Warszawie, a także każda inna organizacja, mają wpływ na szerzenie pozytywnych wzorców, które mogą finalnie poprawiać jakość życia, jak we wspomnianym przykładzie – zbilansowana dieta wpływa pozytywnie na funkcjonowanie organizmu i obniża ryzyko wystąpienia wielu chorób. Korzyścią biznesową dla całej branży w tym wypadku jest wzrost spożycia warzyw, owoców i ich przetworów.

Najlepsze agencje pr w Warszawie poszukiwane

Oprócz wyżej wymienionych, istnieją jeszcze inne obszary aktywności public relations, takie jak public affairs, komunikacja wewnętrzna, brand pr czy pr korporacyjny. Każdy element ma za zadanie budować/wzmacniać pozytywny wizerunek firmy czy organizacji, co przekłada się na stabilność jej funkcjonowania oraz możliwości ekspansji. Kampania pr w Warszawie, a także w wielu innych miejscach, może dotykać różnych, przenikających się wzajemnie obszarów.

Gdy już ustalimy zakres aktywności, możemy rozejrzeć się na rynku za agencją pr, która posiada odpowiednie doświadczenie, bądź wpisać w wyszukiwarkę „agencja pr Warszawa” – w końcu internet w granicach rozsądku to skarbnica wiedzy.

Polecamy uwadze:

Firma pr w Warszawie – na co zwracać uwagę?

Wszystko zależy od naszych oczekiwań – ważne jest dopasowanie profilu agencji do działań, jakie chcemy prowadzić. Niezależnie jednak od branży czy dziedziny, warto zwrócić uwagę, czy agencja posiada praktyczną wiedzą w interesującym nas obszarze, np. czy prowadziła programy edukacyjne, oraz kto będzie pracował przy projektach. Specjalista pr w Warszawie to człowiek, który przede wszystkim rozumie interesy klienta i chce je wspólnie z nim realizować, ważna jest więc tzw. chemia pomiędzy zespołem agencyjnym a zespołem organizacji.

Ten post dostępny jest także w języku: angielski francuski niemiecki włoski szwedzki duński